De perfecte zondag

zondag

Zondag wordt door veel mensen gezien als de ultieme rustdag. Ik associeer zondag met koffie in bed, ontbijt in bed en uren lezen in bed (daarna kom ik eruit hoor). Tenzij je in de horeca werkt natuurlijk, maar dan mag je maandag even zien als zondag. Zo’n vrije dag waarop je niet al te veel doet en actief ontspant kan je alle stress van de afgelopen week laten vergeten en weer opladen voor de komende week. Geen idee wat je aan moet met zo’n vrije dag? Misschien kan deze post je daarbij helpen.

Maak van je ontbijt een feestje

Wie houdt er nou niet van versgeperste sinaasappelsap, koffie en croissantjes? Maak even wat meer werk van je ontbijt op zondag. Zo heb je gelijk een excuus om uit bed te gaan en bezig te gaan in de keuken, of om even de deur uit te gaan om boodschappen te doen. Zo’n zondags ontbijt (of brunch) geeft mij altijd een ultiem relaxgevoel.

Douche of badder eens wat langer

Het kan heel verleidelijk zijn om de hele dag te stinken in je pyjama, maar als je het mij vraagt is niks fijner dan lekker fris de dag te beginnen. Daarna mag je natuurlijk weer je huispak aantrekken. Als ik een bad had, zou ik er elke zondag gebruik van maken. Helaas heb ik alleen een douche, maar ik vind het ook heerlijk om op zondag extra de tijd te nemen voor een scrubje, een extra smeerseltje of om gewoon nadenken over de zin van het leven. Ook als je helemaal niet houdt van scrubben of smeren kan extra tijd onder de douche of in bad heel fijn zijn, probeer bijvoorbeeld eens heel bewust het warme water te voelen of gewoon even aan niks te denken.

Ga naar buiten

Ook al regent het, is het vijf graden of waaien je oren van je hoofd, even naar buiten om een stukje te wandelen kan je ontzettend goed doen. Ten eerste omdat je op zo’n vrije dag vaak weinig beweging krijgt. Door een stukje te gaan lopen word je lichaam weer actief en krijg je meer energie. Tegelijkertijd neemt je lichaam vitamine D op uit zonlicht (ook als het bewolkt is) waardoor je je vrolijker gaat voelen. Vitamine D-tekort staat in verband met winterdepressie. Door regelmatig naar buiten te gaan voorkom je dat jij ook in zo’n dipje komt.

Sluit je af van de buitenwereld

Altijd alle social media bijhouden kan ook heel erg vermoeiend zijn. Bovendien is er altijd wel iemand die iets aan je vraagt via Whatsapp of email. Op zondag mag je je best eens afsluiten van de digitale buitenwereld. Je hoeft niet altijd bereikbaar te zijn. Je zult merken dat er ineens veel meer ruimte is voor andere dingen, zoals lezen, sporten of spelletjes doen.

Doe iets waarvan je écht ontspant

Voor de één is het misschien urenlang Netflix kijken, voor de ander kan het tekenen of lezen zijn. Actief kiezen voor een momentje met jouw favoriete bezigheid kan echt helpen je te ontspannen. Je denkt namelijk even aan niets anders dan hetgene waar je mee bezig bent. Op die manier geef je je hersenen ook hun verdiende rust (vergeet niet je telefoon weg te leggen!).

Plan vooruit

Je moet er misschien nog niet aan denken om morgen weer aan het werk te gaan, maar het ordenen van je taken voor de aankomende week kan je hoofd veel rust geven. Zo heb je een duidelijk overzicht van wat er op welke dag moet gebeuren, en hoef je je ook niet meer druk te maken. Waar je nog meer aan kunt denken is alvast kleren klaarleggen of nadenken wat je de komende week wilt gaan eten, en dit eventueel alvast voor te bereiden. Vandaag heb je de tijd, gebruik die tijd dan ook zodat je doordeweeks want minder gestrest bent.

Kruip aan het eind van zo’n relaxte dag ook eens wat vroeger in bed. Je hebt al zo veel genikst vandaag, die extra tijd op de bank heb je ’s avonds helemaal niet nodig. Met dat extra uurtje slaap begin je weer fris en fruitig aan je nieuwe week.

Liefs, Roos

Bron afbeelding