Zo begin jij je dag positief

koffie

De ochtend kan de toon zetten voor de rest van je dag. Door de dag goed te beginnen bereid jij je voor op een dag vol energie en inspiratie.

22:00 – Be prepared
Zorg ervoor dat je de avond van tevoren al zo veel mogelijk hebt voorbereid voor de volgende dag. Leg alvast je (sport)kleding klaar, bedenk wat je gaat eten als ontbijt en maak vast je lunch voor de volgende dag. Op die manier hoef jij je ’s ochtends niet met zo veel tegelijk bezig te houden en heb je de tijd om rustig wakker te worden. Daarnaast vergeet je dan ook niet zo snel dingen!

07:00 – Neem de tijd
Als er iets is wat je ochtend kan verpesten, dan is het wel haast op de vroege morgen. Neem een half uurtje extra tijd zodat je rustig kunt opstarten. Dat half uurtje minder slaap (of vroeger naar bed gaan) maakt toch maar weinig verschil?

07:05 – Drink een glas water
Na acht uur slaap heeft je lichaam water nodig om weer op gang te komen en alle afvalstoffen van de nacht goed uit te kunnen scheiden. Begin dus met een groot glas water ’s ochtends. Je kunt deze de avond van tevoren ook alvast naast je bed zetten zodat je het niet vergeet. Eet gelijk een banaan, cracker of iets anders lichts zodat je wat brandstof hebt voor het sporten later.

07:15 – Positief denken
Het klinkt misschien zweverig, maar als je de dag begint met positieve gedachten heb je meer zin in de dag die voor je ligt. Je kunt bijvoorbeeld bedenken wat deze dag leuk gaat maken. Kun je niets bedenken? Zorg dan dat je vandaag even tijd maakt om iets te doen wat je leuk vindt, zodat je toch iets hebt om naar uit te kijken.

07:25 – Breng je gedachten tot rust
Soms beginnen je gedachten al gelijk alle kanten op te vliegen zodra je wakker wordt. ‘Wat moet ik allemaal doen? Ik mag dit niet vergeten!’. Om rust te krijgen in je hoofd kun je opschrijven wat je allemaal gaat doen en wanneer. Ook kun je beginnen met een korte meditatie. Als je dit nog lastig vind kun je hiervoor speciale apps downloaden zoals Headspace, waarin je begeleid wordt om je gedachten tot rust te brengen.

07:35 – Kom in beweging
Als er iets is wat ervoor zorgt dat jij je dag vrolijk en fit begint, dan is het wel sporten. Het maakt niet zo veel uit wat je doet, als je maar je lichaam op gang brengt. Als je niet van sporten houdt is een stukje wandelen of fietsen helemaal prima. Als je het rustig aan wilt doen kun je bijvoorbeeld een yoga video doen (Yoga with Adriene op Youtube is een aanrader!). Voor de diehards is een rondje hardlopen of een half uurtje krachttraining een goede kickstart van je dag. Bijkomend voordeel: je hebt je portie sport voor de dag al gehad, die kun je dus vast van je lijstje strepen! Mocht je nu echt heel druk zijn, dan kun je het ook combineren met bijvoorbeeld boodschappen doen: doe dat eens wandelend in plaats van met de auto.

08:15 – Frisse douche
Als er iets is wat mij ’s ochtends blij maakt dan is het wel een douche met een doucheschuim van Rituals. Om goed wakker te worden kun je gaan voor een citrusgeur.

08:30 – Breakfast time!
Oh yes, je beloning voor deze ochtend waarin je ontzettend goed bezig bent. Kies iets waar je blij van wordt, want van een saai ontbijt wordt je dag dus echt niet leuker.

08:45 – Aan de slag
Op naar je werk, school of bureau in je thuiskantoor! Je bent klaar voor een nieuwe dag, hopelijk heeft deze ochtendroutine je een positief gevoel gegeven waardoor je alles uit je dag haalt.

Liefs, Roos

bron afbeelding